Heb jij dat ook, je werkt keihard en besteed veel tijd en aandacht aan je sportprestaties en toch merk je dat je niet beter wordt?
Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat die stagnatie ondanks hard werken redelijk normaal blijkt te zijn. Uit dat onderzoek blijkt ook dat de meest effectieve sporters en teams iets doen wat we allemaal kunnen nadoen. Zij switchen voortdurend bewust tussen twee gebieden: de leeromgeving en de presteeromgeving.
In de leeromgeving is ons doel om iets te verbeteren. We doen dan activiteiten die gericht zijn op vooruitgang, dingen die we nog niet onder de knie hebben; we gaan ervan uit dat we fouten zullen maken, maar weten dat we daar van leren. Heel anders dan hoe we ons gedragen in de presteeromgeving, wanneer ons doel is om iets zo goed mogelijk uit te voeren. Dan zijn we gericht op wat we al kunnen en proberen we dat foutloos te doen.
Wat belangrijk is is dat we moeten goed weten wanneer we in welke fase willen zijn, met welk doel en welke verwachtingen, zodat we beter presteren en ons verder verbeteren. De presteeromgeving optimaliseert de directe prestatie en de leeromgeving optimaliseert de groei en toekomstige prestatie. De meeste mensen verbeteren zichzelf niet, ondanks hard werken, omdat we de neiging hebben bijna altijd in de presteeromgeving te zitten. Dat belemmert onze groei en ironisch genoeg op de lange termijn ook onze prestatie.
In de presteeromgeving krijgen we dingen gedaan, zo goed mogelijk. Het kan ook motiverend zijn en het verschaft ons informatie over waar we op moeten focussen als we terugkeren naar de leeromgeving. Dus om goed te kunnen presteren moeten we afwisselen tussen de leeromgeving en de presteeromgeving, bewust onze vaardigheden opbouwen in de leeromgeving en die vervolgens toepassen in de presteeromgeving.
Wil jij meer weten over presteren versus leren, over het toevoegen van leerimpulsen vanuit een groeimindset in je opleidingstructuur. Neem eens vrijblijvend contact op via info@lerenwinnen.nl. We vertellen je er graag meer over.