Zelfvertrouwen kun je ontwikkelen en vergroten

Zelfvertrouwen, kan jij het al?

Zelfvertrouwen gaat over jouw geloof in eigen kunnen. Het hangt af van jouw inschatting van hoe goed je iets kan.

Zelfvertrouwen kun je ontwikkelen en vergrotenHet gaat over je geloof in je vermogen om acties te organiseren en uit te voeren om met toekomstige situaties om te gaan.

Jouw zelfvertrouwen heeft dus te maken met wat jij in welke situatie wilt bereiken. Zelfvertrouwen is meer een gevoel dan een weten. Het gaat er om of je van tevoren het idee hebt dat het je gaat lukken of niet.

Wat je ziet is dat zelfvertrouwen vaak afhangt van een taak. We noemen dat taak-specifiek zelfvertrouwen. Er bestaat ook een algemeen vorm van zelfvertrouwen. Als jij gelooft dat je onverwachte problemen wel kunt oplossen ( een algemene vorm van vertrouwen) dan heb je er waarschijnlijk ook meer vertrouwen in dat je iets nieuws kunt proberen en met succes kunt afronden. Deze algemeen vorm helpt je vooral met nieuwe bezigheden.

ZelfvertrouwenEr is niet eén oorzaak waardoor je wel of geen zelfvertrouwen hebt. De allerbelangrijkste bron van zelfvertrouwen is een taak uitvoeren. Direct oefenen is de beste manier om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Maar soms is direct oefenen niet zo eenvoudig, bijvoorbeeld omdat de situatie waarin je prestatie of taak moet uitvoeren niet zomaar is na te bootsen.

Hoe doe je dat dan:

  1. Leren door ergens aan te denken. Door in gedachte  of in je verbeelding iets te doen, oefen je. Dat is gaat zelfs zo ver dat er spierspanning in je been te meten is  als je denkt aan het trappen tegen een bal.
  2. Ontwikkel zelfvertrouwen met hulp van anderen. Kijk en luister hoe anderen iets aanpakken. Leren van anderen doen we al ons hele leven, we hebben er zelfs spiegelneuronen voor. Iemand zelfvertrouwen kan ook groeien door wat anderen tegen hem of haar zeggen. Aanmoediging kan zo zorgen voor een groter zelfvertrouwen. Het is dan wel belangrijk om iemand op een goede manier aan te moedigen.
  3. Stel doelen en maak plannen. Stel haalbare doelen en vervolgens een voor jou duidelijk, haalbaar en effectief plan om dat doel te halen. Eigenlijk heel logisch, als je weet  hoe je het gaat aanpakken, heb je er ook meer vertrouwen in dat het gaat lukken.
  4. Probeer iets uit. Hoe leer je iets, door het te proberen. Door te zien dat je het kunt. Het klinkt snel, maar doen is het beste recept om je zelfvertrouwen te vergroten. Soms doen we iets niet omdat we bang zijn om te falen. Daarover lees je in het onderwerp over groeimindset meer.
  5. Reflecteer op jezelf. Je hebt voorwerk gedaan door je te verbeelden, je hebt geleerd hoe anderen het doen en je hebt het geprobeerd. Om van dat laatste extra te leren, kun je ook terugkijken op hoe het is gegaan. Zelfreflectie lijkt erg op verbeelden, met als verschil dat je nu terugkijkt op een poging.
  6. Doe zelfvertrouwen op via je lichaam. Soms als je iets spannend moet doen voel je je zenuwochtend en helemaal niet vol zelfvertrouwen. Hoe wij ons lichamelijk voelen blijkt veel invloed te hebben op ons zelfvertrouwen.  Je kunt zelfs in een neerwaartse spiraal terecht komen: als je ergens weinig vertrouwen in hebt kun je angstig en somber worden en daardoor nog minder vertrouwen hebben. Het is belangrijk te beseffen dat je  lichaam en gevoel zo een invloed hebben. Merk je dat je somber of moe bent, besef dan dat je zelfvertrouwen dan mogelijk lager is dan terecht is. Zorg goed voor jezelf, verbeter je conditie, doe iets leuks vlak voordat je iets spannends moet doen.

Zelfvertrouwen kun je ontwikkelen en vergrotenHet vergroten van je zelfvertrouwen zorgt ervoor dat je eerder geneigd bent om uitdagingen aan te gaan dan om ze te vermijden. Zelfvertrouwen geeft je een zetje in je rug. Mensen met een hoog zelfvertrouwen gaan ook constructiever om met feedback en tegenslagen. Zelfvertrouwen vergroot je motivatie. Als je er in vertrouwt dat je jouw doel kunt bereiken, dan ben je ook gemotiveerder om daar moeite voor te doen.

Maar let op, willen we een wereld waarin iedereen barst van het zelfvertrouwen? Nou, er zitten ook serieuze nadelen aan teveel zelfvertrouwen. Ten eerste wordt overmatig zelfvertrouwen niet gezien als een charmante eigenschap. Teveel zelfvertrouwen kan er ook voor zorgen dat jij datgene wat je hebt te doen niet serieus genoeg neemt. Het is dus goed om gepaste bescheidenheid toe te passen en je taak serieus te nemen. Een ander risico van teveel van zelfvertrouwen is dat we onze score of succes ontlenen aan de vergelijking met anderen. Als je je zelfvertrouwen direct ontleent aan je prestaties, is je zelfvertrouwen erg afhankelijk van je omgeving. Probeer realistisch en nuchter te blijven kijken naar wat je kunt.

Zelfvertrouwen kun je ontwikkelen en vergrotenEen valkuil van zelfvertrouwen is dat je jezelf gaat veroordelen als je het niet hebt.  Dat is onterecht en niet helpend. Het tegenovergestelde blijkt vaak het geval; als je ook durft toe te geven dat je iets spannend of vervelend vindt, dan ben je oprechter naar jezelf, en dat draagt enorm bij aan je zelfvertrouwen.

Heb je dan geen stress meer als je dit toepast? Nee, helaas is zelfvertrouwen geen tovermiddel. Maar, het kan je helpen omdat het zorgt voor meer motivatie om door te zetten en het zorgt voor minder stress omdat je beter met tegenslagen kunt omgaan. Het kan er ook voor zorgen dat de stress of spanning minder lang duurt omdat je weet dat je er iets aan kunt doen.

Heb je vragen over zelfvertrouwen, wil je er meer over weten hoe je bepaalde dingen gericht kunt oefenen, zoek je meer individuele begeleiding of tips. Neem dan contact op via deze site of via 06-83985168. We helpen je graag.

Succes!